Historia Indian

  • 1897

    George M. Hendee założył firmę produkującą rowery, którą nazwał Hendee Manufacturing Company. Rowery nosiły nazwy Silver King, Silver Queen i American Indian – którą później skrócono do „Indian”, czyniąc ją podstawą nazwy marki Hendeego.
  • 1901

    Organizator i były mistrz wyścigów rowerowych, George Hendee zatrudnił Oscara Hedstroma do projektowania rowerów zasilanych silnikiem spalinowym po to, aby nadać tempo wyścigom. W lutym Hedstrom rozpoczął pracę nad rowerem spalinowym w warsztacie w Middletown, w stanie Connecticut. W maju skonstruował pierwszy rower z napędem silnikowym i wysłał go 38 mil dalej do Hendeego w Springfield, w stanie Massachusetts. Maszyna oraz pozostałe dwa rowery wykonane przez Hedstroma w 1901 roku okazały się mocne i wytrzymałe, co umocniło reputację firmy, już słynącej z wyjątkowych osiągów. Pod koniec roku, na Worthington Street w centrum Springfield, otwarto pierwszą fabrykę tej firmy.
  • 1902

    Sprzedano pierwszy model Indian Motorcycle klientowi detalicznemu. Pojazd posiadał napęd łańcuchowy oraz silnik jednocylindrowy, wykonany przez producenta Aurora [Illinois] Automatic Machinery Co., firmę, którą Hendee i Hedstrom wynajęli do produkcji silników. Podczas swojego publicznego debiutu Indian Motorcycle zwyciężył w wyścigu na trasie z Bostonu do Nowego Jorku.
  • 1903

    Współzałożyciel firmy i jej główny mechanik , Oscar Hedstrom, na jednym ze swych motocykli pobił światowy rekord prędkości – 56 mil/h. W tym samym roku zwyciężył także wyścig endurance z Nowego Jorku do Springfield i z powrotem.
  • 1904

    Pierwsze seryjnie produkowane motocykle były w kolorze Royal Blue lub opcjonalnie w czarnym, jednak w tym roku firma wprowadziła nową barwę w odcieniu głębokiej czerwieni – Vermillion, która później stała się znana jako „Indian Red”.
  • 1906

    Indian produkuje pierwszy wyścigowy motocykl z silnikiem dwucylindrowym w układzie V, a modele Indian Motorcycle rozpoczęły swoje sukcesy sprzedażowe.
  • 1907

    Do produkcji seryjnej wprowadzono wersję silnika wyścigowego – jednostkę V-twin, o pojemności 633 cm3. Byt to pierwszy amerykański silnik dwu-cylindrowym typu V, stosowanym w motocyklach produkowanych seryjnie. Firma przeniosła się z Worthington Street do nowej fabryki na State Street i Wilbraham Road w Springfield. Większy zakład i zwiększony personel pozwoliły firmie Indian Motorcycle na rozpoczęcie produkcji swych własnych silników, kończąc współpracę z firmą Aurora. Amerykanin T.K. Hastings zwyciężył na Motocyklu Indian, 1000-milowy wyścig „reliability trial” w Anglii.
  • 1909

    Indian Motorcycle wprowadził ramę typu „pętla”, która bardziej przypominała motocykl wyścigowy niż poprzednia rama typu „diament”, oryginalnie stosowana w rowerach.
  • 1910

    W modelach Indian Motorcycle z roku 1910 wprowadzono liczne udoskonalenia, w tym amortyzowany przedni widelec oraz automatyczną pompę oleju. Niektóre modele posiadały także 2-biegową przekładnię, platformy podłogowe, ręczny rozrusznik korbowy a także logo Indian Motorcycle.
  • 1911

    Był to rok znaczących zwycięstw w wyścigach: Volney Davis przyjechał z San Francisco do Nowego Jorku w rekordowym czasie 20 dni, 9 godzin i 11 minut; zawodnicy Indian Motorcycle Oliver Godfrey, Charles Franklin i A.J. Moorehouse ukończyli odpowiednio na pierwszym, drugim i trzecim miejscu wyścig Senior TT na Wyspie Man, a Erwin G. “Cannonball” Baker wygrał wyścig „The President’s Race” w Indianapolis.
  • 1913

    Producent Indian Motorcycle wprowadził wahaczową konstrukcję tylnego zawieszenia, inaczej zwanego Ramą Kołyskowo-Sprężynową. Została ona zastosowana we wszystkich modelach z roku 1913, spośród których wszystkie miały malowania w kolorze Indian Red. Oscar Hedstrom, jeden z pierwszych partnerów firmy oraz główny pomysłodawca innowacyjnych rozwiązań technicznych w motocyklach Indian, przeszedł na emeryturę 1 marca. Był to rok rekordowych wyników sprzedaży – sprzedano 32 000 motocykli Indian.
  • 1914

    Inauguracja modelu Hendee Special, który posiadał pierwszy elektryczny rozrusznik, jaki zamontowano w motocyklu. Nie było jednak prądnicy, a akumulatory w tamtych czasach nie były zbyt wytrzymałe, więc ten motocykl przetrwał w gamie tylko jeden rok. Gama motocykli z roku 1914 posiadała także elektryczne światła w każdym modelu. 14 maja Erwin “Cannonball” Baker przyjechał z San Diego na wschodnie wybrzeże w nowym, rekordowym czasie 11 dni, 12 godzin i 10 minut.
  • 1915

    Współzałożyciel marki, George Hendee, choć zrezygnował z funkcji dyrektora generalnego, to pozostał prezesem firmy. Erwin “Cannonball” Baker jadąc na motocyklu z wczesną, eksperymentalną wersją silnika dolnozaworowego, ustanowił najwyższy czas na trasie „Three-Flag” z Kanady do Meksyku przez Kalifornię, którą przebył w trzy i pół dnia.
  • 1916

    Współzałożyciel marki George Hendee zrezygnował z funkcji prezesa. Firma wprowadziła Powerplus – jeden ze swoich legendarnych silników. Dwu-cylindrowa, dolnozaworowa jednostka o pojemności 1000 cm3 w układzie V miała 42-stopniowy rozstaw cylindrów. Dzięki zaworom umieszczonym z boku, silnik charakteryzował się czystszą i cichszą pracą, dostarczając większą moc niż poprzednicy i oferując wybranym modelom maksymalną prędkość 60 mil/h. Gama modeli z roku 1916 obejmowała także nowy, ultralekki, jedno-cylindrowy, dwusuwowy silnik, który jednak przetrwał w ofercie tylko jeden rok.
  • 1917

    USA zaangażowały się w I Wojnę Światową a Indian Motorcycle przeznaczył dużą część swej produkcji na potrzeby działań wojennych. W rezultacie salony dilerskie miały ograniczony asortyment, co znacząco obniżyło wyniki sprzedaży. W latach 1917-1919 firma dostarczyła amerykańskiej armii blisko 50 000 motocykli, z których większość opierała się na modelu Indian Powerplus. Ten trwały, niezawodny i mocny model dobrze służył wojsku.
  • 1920

    W październiku 1919 roku firma wprowadziła na rynek pierwszego Scouta, średniej wielkości model z dolnozaworowym silnikiem V-twin, o pojemności 606 cm3. Był to wytrzymały, szybki i bardzo zwrotny motocykl, który zainspirował wiele osób do jazdy.
  • 1922

    Wprowadzono model Indian Chief. Uważany za „dużego Scouta” posiadał silnik o pojemności 1000 cm3 i był oparty na modelu Powerplus. Powerplus z kolei przemianowano na „Standard” po to, aby kupujący nie sądzili, że miał większą moc od nowego modelu Indian Chief.
  • 1923

    Indian Motorcycle wprowadził silnik o pojemności 1200 cm3 do modelu, który nazwano „Big Chief”. Został on najlepiej sprzedającym się motocyklem w branży, uzupełniając gamę Indian Motorcycle, która zawierała już takie modele jak Scout, Indian Chief oraz Standard. W listopadzie firma zmieniła nazwę z „The Hendee Manufacturing Company” na „The Indian Motocycle Company” – w wyrazie „motocycle” celowo nie było litery “r”.
  • 1925

    Wprowadzono model Prince z jedno-cylindrowym, dolnozaworowym silnikiem o pojemności 350 cm3. Nie sprzedawał się dobrze, zwłaszcza jeśli chodzi o eksport, ponieważ wysoki wzrost w cenach motocykli dosłownie wyeliminował sprzedaż w Wielkiej Brytanii. Standard wyłączono z gamy w 1925 roku.
  • 1927

    Marka Indian Motorcycle wprowadziła dwu-cylindrowy silnik w układzie V, o pojemności 750 cm3, który był większą wersją silnika Scouta. Ten silnik był „doskonałym połączeniem średnicy cylindra, skoku tłoka oraz innych czynników i pracował lepiej niż powinien”. Został zamontowany na Police Special, ramie Scouta o większym silniku i był jednym z najlepszych silników Indian Motorcycle, jaki kiedykolwiek powstał. Indian Motorcycle wykupił Ace Motor Corporation i wypuścił na rynek model Indian Ace, oparty na rzędowym, cztero-cylindrowym silniku Ace. Oznaczało to, że gama Indian Motorcycle z roku 1927 posiadała modele jedno-, dwu- i cztero-cylindrowe. Ten silnik był w użyciu w okresie od 1928 do 1942 roku w motocyklach takich jak Indian Ace a później Indian Four.
  • 1928

    W latach 1928-1931 modele nie były datowane – tak jak model 1928, ponieważ firma przyjęła zasadę, że wypuszczano nowy lub ulepszony produkt, gdy tylko był gotowy do wejścia na rynek, bez tworzenia gam modeli danego rocznika. W 1928 roku Indian Ace z pierwszym cztero-cylindrowym silnikiem zastosowanym w motocyklu Indian, zastąpił poprzedni motocykl z silnikiem Ace. Oryginalny Indian Scout został zastąpiony przez nowego Indian Scout Serii 101, który posiadał nową ramę z większym wysunięciem widelca, większym rozstawem osi i niżej usytuowanym siedziskiem. Wykorzystywał dwu-cylindrowy silnik w układzie V o pojemności 750 cm3.
  • 1929

    Firma wykupiła przedsiębiorstwo Hartford Outboard Motor Company i rozpoczęła produkcję silników zaburtowych w tej samej fabryce, w której powstawały motocykle. Firma wytwarzała również inne, nie motocyklowe produkty, takie jak amortyzatory, wentylatory, elektryczne lodówki a nawet samochody, ale te przedsięwzięcia nie zwiększyły jej wyników finansowych. Jedno-cylindrowy Prince został usunięty z gamy, a nazwę Indian Ace zastąpiono Indian Four, w całości skonstruowanym na bazie ramy Indian Motorcycle.
  • 1930

    E. Paul Du Pont sprzedał swoje udziały w DuPont automobile firmie Indian Motorcycle i wraz ze swym bratem Francisem, kupił duży udział w Indian Motorcycle. E. Paul wyparł dotychczasowy zarząd firmy i uczynił Loringa F. „Joe” Hosleya odpowiedzialnym za bieżące działania w fabryce Springfield. Hosley był wcześniej kierownikiem produkcji u wytwórcy samochodów DuPont Motors.
  • 1931

    Firma wznowiła wprowadzanie corocznych gam modeli, co zazwyczaj miało miejsce w okolicach Święta Pracy.
  • 1932

    Seria Scout 101 została zastąpiona nowym Modelem Scout 203, który zawierał silnik Scouta w ramie modelu Indian Chief. Dodatkowo wprowadzono motocykl Scout Pony – z dwu-cylindrową jednostką o pojemności 500 cm3, który był pokrewny z dwu-cylindrowym Princem, jedynym, który został usunięty z gamy w 1929 roku. Scout Pony był dostępny w gamie między 1932 a 1941 rokiem.
  • 1933

    Zła sytuacja gospodarcza kraju przyczyniła się do spadku sprzedaży w branży motocyklowej, w tym marki Indian Motorcycle, która wyprodukowała jedynie 1667 sztuk w 1933 roku. Firma wprowadziła nowość – Motoplane, który był wersją Scout Pony o pojemności 737 cm3. Był to jedyny rok, kiedy produkowano Motoplane.
  • 1934

    Wprowadzono model Sport Scout, który posiadał stylowe, poszerzane błotniki po stronie zbiornika paliwa i elementy graficzne Warbonnet z logo Indian Motorcycle. Silnik był centralnym elementem podwozia w celu jego wzmocnienia oraz zmniejszenia ogólnej masy i posiadał silnik o pojemności 737 cm3.
  • 1936

    W połowie roku 1935, marka Indian Motorcycle wprowadziła cztero-cylindrowy model „upside-down” z rocznika 1936, który posiadał konstrukcję EOI – wydech nad dolotem. Zawory wydechowe znajdowały się na górze a zawory dolotowe oraz gaźnik poniżej.
  • 1937

    Ed Kretz wygrał pierwszy wyścig Daytona 200 na specjalnie przystosowanym do rajdów modelu Indian Sport Scout. Przemierzając 200 mil historycznej, nadmorskiej autostrady A1A w każdym odcinku Kretz wygrał w imponującym stylu, pomimo dwóch upadków.
  • 1938

    The Jackpine Gypsies, klub fanów Indian Motorcycle z miasta Sturgis w Południowej Dakocie zorganizował wyścig, zwany Black Hills Classic, który stał się corocznym wydarzeniem i przerodził się w Motocyklowy Rajd Sturgis. Siłą napędową tego wydarzenia był J.C. (Clarence) „Pappy” Hoel, lokalny diler Indian Motorcycle. Kilka modeli Indian Motorcycle produkowanych seryjnie zawierało panel oprzyrządowania umieszczony na szczycie zbiornika paliwa.
  • 1940

    Spośród 10431 sztuk wyprodukowanych przez firmę, 5000 zostało wykonanych na zlecenie rządu francuskiego do użytku we wczesnych działaniach II Wojny Światowej. Nowe modele posiadały stylowe błotniki i pełne osłony łańcucha, a Indian Chief oraz Indian Four otrzymały nową, amortyzowaną ramę.
  • 1941

    Firma Indian Motorcycle wyprodukowała Model 841 dla amerykańskiej armii. Model 841 był zasilany dolnozaworowym, dwu-cylindrowym silnikiem w układzie V, o pojemności 737 cm3 z cylindrami zamontowanymi wzdłużnie pod kątem 90 stopni. Zawierał chłodzony powietrzem silnik, a motocykl posiadał wał napędowy. Koncentrując się na produkcji motocykli wojskowych dla USA oraz ich sojuszników, firma dostarczała niewiele sztuk dla pojedynczych klientów.
  • 1945

    Bracia Du Pont sprzedali firmę Ralphowi B. Rogersowi. Rogers zakupił także przedsiębiorstwo Torque Manufacturing Co., częściowo po to, by wykorzystać talent byłego technika G. Briggsa Weavera, który pracował dla Torque’a i zaprojektował kilka modeli, które Rogers chciał widzieć w produkcji Indian Motorcycle.
  • 1946

    Pierwsza, powojenna gama składała się tylko z modelu Indian Chief, ponieważ zwiększono produkcję modeli dla klientów indywidualnych po tym, jak przez pewien czas koncentrowano się na motocyklach dla wojska .
  • 1948

    Prezes firmy Ralph B. Rogers wraz z zespołem zarządu objechali kraj przedstawiając nowe modele Indian Scout z dwu-cylindrowym silnikiem o pojemności 440 cm3 w układzie rzędowym oraz Indian Arrow z silnikiem jedno-cylindrowym w układzie pionowym, o pojemności 220 cm3. Były to sportowe, lekkie motocykle, które z powodzeniem mogły konkurować z rosnącą liczbą lekkich modeli zagranicznych.
  • 1950

    John Brockhouse zastępuje Rogersa w funkcji prezesa firmy Indian Motorcycle. Indian Chief został wyposażony w nowy, teleskopowy przedni widelec a objętość skokową jego dwu-cylindrowego silnika w układzie V zwiększono do 1300 cm3. Wprowadzono też nowe, lekkie modele: Warrior i Warrior TT.
  • 1951

    Zawodnicy Bobby Hill, Bill Tuman i Ernie Beckman zdominowali wyścigi zarówno na trasach piaszczystych jak i drogowych na przełomie lat 40-tych i 50-tych ubiegłego wieku. Ich najbardziej spektakularne zwycięstwa to trzy wygrane na trasie Springfield Mile. Hill wygrał Springfield Mile w 1951 i 1952 roku a Tuman w 1953. Cała trójka zdobyła także najwięcej punktów w sezonie i wygrała najważniejsze wyścigi po obu stronach Ameryki.
  • 1953

    Marka Indian Motorcycle Manufacturing Company zawiesiła działalność i przerwała produkcję wszystkich modeli.
  • 1955

    Firma Brockhouse Engineering wykupiła prawa do nazwy Indian Motorcycle i do 1960 roku sprzedawała importowane modele Royal Enfield pod marką Indian Motorcycle.
  • 1960

    Firma Associated Motorcycles wykupiła Indian Sales Corporation.
  • 1962

    Firma Associated Motorcycles sprzedała wszystkie prawa do Indian Motorcycle Josephowi Berlinerowi, który nigdy nie wykorzystał nazwy tej marki.
  • 1967

    Osiągi Indian Motorcycle podsyciły ambicje Burta Munro’a, by pobić światowy rekord prędkości na lądzie. Nie odmówiono niedofinansowanemu Nowozelandczykowi, który na swoim zmodyfikowanym modelu Indian Scout w końcu ustanowił rekord świata w postaci 183.586 mil/h w 1967 roku na Bonneville Salt Flats. Rekord jest nadal aktualny i został poprawiony na 184.087 mil/h przez AMA w 2014 roku. Munro miał 68 lat gdy ustanowił swój rekord, a jego historia stała się kanwą słynnego filmu „The World’s Fastest Indian”. Motocykl, na którym ustanowił rekord to Indian Scout o pojemności 600 cm3 z 1926 roku.
  • 1970

    Po śmierci Floyda Clymera, jego prawnik Alan Newman nabył znak firmowy Indian Motorcycle i zajął się sprzedażą niewielkich motocykli marki Indian. Większość z tych motocykli była produkowana na Tajwanie, a ich pojemność skokowa wynosiła pomiędzy 50 cm3 a 175 cm3. Pozostałe modele były włoskimi mini-motocyklami sprzedawane pod inną marką. W latach 70-tych sprzedaż spadła i działalność została zawieszona do roku 1977.
  • 1998

    Produkcja motocykli marki Indian Motorcycle została wznowiona w 1998 roku. Fuzja dziewięciu firm utworzyła markę Indian Motorcycle Company of America (IMCA), która otworzyła fabrykę w Gilroy w stanie Kalifornia. IMCA produkowała modele Chief, Scout i Spirit, wyposażone w silniki zakupione w S&S Cycle, Inc.
  • 2003

    Firma Indian Motorcycle Company of America zbankrutowała i zakończyła produkcję.
  • 2008

    Stellican Ltd., londyńska spółka z kapitałem prywatnym, wykupiła udziały w Indian Motorcycle i utworzyła fabrykę Indian Motorcycle Company w Kings Mountain w stanie Nowy Jork. W latach 2008-2011 wyprodukowano niewielką liczbę modeli Indian Chief z silnikiem V-twin o pojemności 1720 cm3 po czym Stellican sprzedał Indian Motorcycle firmie Polaris Industries Inc.
  • 2011

    W ramach przygotowań do wprowadzenia nowych modeli Indian Motorcycle firma zademonstrowała w marcu na Tygodniu Motocyklowym Daytona nowy model Thunder Stroke 111 z silnikiem V-twin. „Oddając hołd naszej przeszłości. Napędzając Naszą Przyszłość” – to motyw przewodni tego wydarzenia, które przyciągnęło telewizyjną gwiazdę Mika Wolfe’a. Thunder Stroke 111 został odsłonięty na scenie podczas przyjęcia na Main Street na Plaży Daytona i gdy po raz pierwszy go uruchomiono, publiczność była niezwykle podekscytowana. Dodatkowo pokazano replikę bolidu Munro Special, napędzanego silnikiem Thunder Stroke 111. Zarówno silnik jak i bolid były kolejno wystawiane na pokazie Indian Motorcycle na Daytona International Speedway przez cały czas trwania Tygodnia Motocyklowego.
  • 2014

    Marka Indian Motorcycle była w centrum uwagi podczas całego Daytona Bike Week 2014. Firma posiadała liczne ekspozycje i punkty sprzedaży detalicznej, dała pełen atrakcji pokaz na torze żużlowym Daytona International i zaprosiła tysiące kierowców na pierwszą jazdę na modelach rocznika 2014, a także utworzyła nową społeczność Indian Motorcycle® Riders Group™. Firmowa kadra dołączyła do entuzjastów dawnych modeli Indian Motorcycle podczas corocznego Bike Week i przejechała wraz z nimi wzdłuż wybrzeża aż do St. Augustine.
    Nowa społeczność Indian Motorcycle® Riders Group™ (IMRG) została przedstawiona podczas Daytona Bike Week 2014. IMRG oferuje posiadaczom Indian Motorcycle oraz ich znajomym specjalne korzyści oraz możliwość kontaktu z innymi motocyklistami, podzielającymi ich pasję. Lokalne grupy IMRG powstają w połączeniu z salonami dilerskimi Indian Motorcycle, pomagając im w prowadzeniu dni otwartych, pokazów i rajdów charytatywnych oraz organizując spotkania i imprezy dla lokalnych oddziałów społeczności, wyjazdów grupowych i inne wydarzenia.
    Wśród motocykli, które wyruszyły w 11-dniowy rajd Cannon Ball Centennial Ride na trasie liczącej 3350 mil przez całą Amerykę, znajdowała się „Elnora” – specjalnie wyposażony Indian Chief Classic. Motocykl, który został wzmocniony na potrzeby jazdy off-roadowej przez odległe pustynie oraz górskie bezdroża, przejechał z San Diego do Nowego Jorku. Kierowcy dokładnie odtworzyli legendarną trasę, po raz pierwszy pokonaną 100 lat wcześniej przez Erwina „Cannon Ball” Bakera na modelu Indian V-Twin z 1914 roku. Portal Motorcycle.com nazwał motocykl Indian Chief Cruiserem Roku 2014 i uhonorował zarówno model Indian Chief Classic jak i Indian Chief Vintage. Wydawcy pochwalili markę za „stworzenie bardzo autentycznej maszyny. Autentyczny to odpowiednie określenie dla modelu Indian Chief, który jest doskonałym połączeniem historii i technologii, bez żadnych kompromisów.”
    American Luxury wyjechał na drogi pod koniec lipca, gdy wprowadzono całkowicie nowy model Indian RoadmasterTM. Ochrzczony nazwą historycznego modelu Indian Motorcycle. Indian Roadmaster oferuje motocyklistom nowy wymiar luksusowej jazdy.
    Jest wyposażony w wiele funkcji zapewniających komfort i wygodę podróżowania, które oferują niezwykłe doświadczenia podczas jazdy. Wśród nich znajduje się obszerna przestrzeń bagażowa, zawierająca duży, zamykany bagażnik oraz zaawansowany sprzęt elektroniczny, w tym ekskluzywne radio z połączeniem Bluetooth®.
    Prezentacja na Sturgis Motorcycle Rally była historycznym momentem odsłonięcia nowego modelu Indian Scout. Wyznaczyła powrót najważniejszych modeli w historii motocykli o wysokich osiągach. Nowy model Indian Scout przedstawiono w sobotnią noc w specjalnym punkcie w centrum miasta Sturgis, gdzie znajdował się motodrom „Wall of Death”, na którym kierowcy dawali popis swoich umiejętności za kierownicą specjalnie pomalowanego modelu Indian Scout. Indian Scout z roku 2015 to stylowy, nowoczesny cruiser z chłodzonym cieczą silnikiem o pojemności 1130 cm3, oferujący moc 100 KM. Jazda inauguracyjna Indian Motorcycle dla członków I.M.R.G. odbyła się w warunkach idealnej, październikowej aury, malowniczych, górskich krajobrazów stanu Tennessee i wiejskich dróg. Nie zabrakło również doskonałego grilla, zorganizowanego przez wytwórnię Jacka Danielsa, ani przyjaciół marki Indian Motorcycle. Impreza okazała się olbrzymim sukcesem, z setkami kierowców przemierzających tysiące mil w Nashville oraz wiejskie tereny Tennessee. Steve Menneto, Wiceprezes Motorcycles, został uznany Motocyklistą Roku przez Magazyn Motorcyclist.
    Wydawcy nagrodzili go za jego wizję i sposób zarządzania, jako że Indian Motorcycle wznowił produkcję i wypuścił nową gamę produktów w 2013 roku, a następnie kontynuował jej rozwój w 2014 roku. Otrzymał także nagrodę V-Twin Excellence jako Lider Branży Roku 2014 oraz został wybrany w 2014 roku na dwuletnią kadencję do Krajowej Rady Nadzorczej Branży Motocyklowej.